Problémový výkres OBRÁZEK zde.
18) ZÁVĚR – OKRUH PROBLÉMŮ VYPLÝVAJÍCÍ Z PRŮZKUMŮ A ROZBORŮ
Výkres č. 7 – Problémový výkres – obsahuje souhrn základních poznatků o území, získaných provedenými průzkumy a rozbory. Zobrazuje především:
- stávající funkční využití území a ploch;
- limity využití území vyplývající z právních předpisů a správních rozhodnutí;
- další informace o území, ovlivňující jeho využití;
- dosud nerealizované – přetrvávající – záměry převzaté z platného ÚPN (tj. včetně změny č. 1, 2, 4);
- požadavky dle rozpracované změny č. 5 ÚPN.
Dále jsou do problémového výkresu vyznačeny záměry, problémy a náměty, které vyplynuly ze zpracovávaných průzkumů, byly
projednány na společné pracovní schůzce zhotovitele a zástupců města Bílovce dne 3.12.2005 a budou prověřovány v
konceptu řešení územního plánu.
Z významnějších přetrvávajících záměrů budou do nového územního plánu města převzaty především:
- areál koupaliště pod zámkem (včetně uvažovaných parkovacích ploch)
- parkoviště v ulici Pod strání (poslední větší možnost pro parkování v centrální části města)
- napojení Bravinného na ostravský oblastní vodovod (dlouhodobý záměr, který je obsažen
i v ÚPN VÚC Beskydy).
Z rozpracované změny č. 5 ÚPN Bílovce, kde většina požadavků se týká rozvoje obytné zóny,
považujeme za problematické:
5/27 - Umístění velkoplošné prodejny do městské památkové zóny. Zhorší to parametry statické
dopravy v centru, typologicky nezapadá do památkové zóny.
5/20 - Umístění dětského hřiště do aktivní zóny záplavového území Seziny – které má být v brzké
době vyhlášeno.
5/28 - Plocha požadovaná pro rozvoj obytné zóny v jižním okraji Bílovce – nad železniční tratí.
Území je v předběžném vyhodnocení základových poměrů označeno jako nevhodné
k zástavbě (viz doplňující příloha), navíc leží v ochranném pásmu dráhy; jde o severní svah
pro bydlení nevhodný.
Následující záměry, problémy, náměty, které vyplynuly z průzkumů, doporučujeme prověřit
v konceptu řešení nového územního plánu města:
1 - Hlavní směry možného rozvoje obytného území města.
Jižní a jihovýchodní svahy nad západním okrajem městské části Bílovce (až za hranice
k.ú. Radotín) a východní svahy v k. ú. Labuť nad jihozápadním okrajem městské části Bílovce –
jsou dnes vlastně jediným vhodným i možným a do jisté míry „přirozeným“ směrem rozvoje
obytného území města. Rozsah těchto rozvojových ploch bude v konceptu upřesněn, také
s ohledem na možnost dopravní obsluhy, odkanalizování a zásobování pitnou vodou. Vzhledem
k rozsahu obou lokalit bude vhodné prověřit je urbanistickou studií. Dle předběžného posouzení
základových poměrů (viz doplňující příloha průzkumů) jsou tyto lokality k zástavbě vhodné.
2 - Rozvoj rezidenčního bydlení – v návaznosti na stávající lokalitu; atraktivní poloha nad Údolím
Mladých.
3 - Takto označené jsou další větší lokality vhodné pro rozvoj bydlení v různých částech celého
administrativně správního území Bílovce – v Bravinném, Staré Vsi, Bílovci, Lubojatech. Také
většina těchto lokalit byla předběžně posouzena z hlediska zakládání (viz doplňující příloha
průzkumů), v konceptu řešení územního plánu bude nutné prověřit možnosti jejich napojení
na dopravní a technickou infrastrukturu.
4 - Takto jsou označené menší doplňkové plochy vhodné pro rozvoj bydlení – v podstatě větší
proluky ve stávající zástavbě, nebo doplnění oboustranného zastavění místních komunikací.
5 - Podle dříve zpracovaných studií jsou do těchto míst situovány lokální čistírny odpadních vod
v sídlech Bravinné, Lubojaty, Lhotka, Výškovice (ke zvážení i Ohrada?).
6 - Jako problematické nebo nejasné záměry nebo náměty ke zvážení můžeme označit:
· Plocha západně od domova důchodců. Zatím uvažována pro rozvoj výrobní zóny.
Vzhledem k požadované změně sousedního stavebního podniku na obytné území (viz 9)
a uvažovanému rozvoji obytného území v Labuti (viz 1) je třeba zvážit, zda nebude vhodná spíše pro obytnou zónu –
občanské vybavení (areálové, s větším nárokem na
plochu ?).
· Plocha jižně od domova důchodců je v platném ÚPN uvažována pro výstavbu RD. Bude
však vhodnější spojit ji s lokalitou „hlavního směru rozvoje obytného území“ (viz 1 –
Labuť) – a společně řešit dopravní a technickou infrastrukturu, prověřit podrobněji
základové poměry (viz „podmíněně vhodné“).
· Plochy v jižním okraji k.ú. Bílovec-město. Jsou poslední nezastavěné v atraktivní poloze
západně dnešní silnice I/47 (později silnice II.tř. a provaděč na dálnici).
· Ve stejné části města – východně od I/47 bude prověřována nová stopa této silnice – jako
východní obchvat zástavby Labutě – se záměrem zlepšit její výškové parametry (spád).
Zároveň bude vhodné posoudit , zda a jak lze využít plochy podél obchvatu.
· V sousedství hřbitova v Bílovci dosud platí (viz změna č. 1 a 2 ÚPN) záměry na stavbu
velkoplošného nákupního centra (včetně přesunu sportovního stadionu) a vymezení rozvojové
plochy pro výrobu. Bude vhodné znovu zvážit, zda jsou oba záměry v bezprostřední
blízkosti hřbitova vhodné.
· Z hlediska připravovaného vyhlášení záplavového území toku Seziny (vč. aktivní zóny)
nebude možné do něj umisťovat plochy pro stavbu RD.
· Jižně od areálu hasičského záchranného sboru byl navržen v platném ÚPN rozvoj
obytného území i plochy pro stavby hromadných garáží. Vzhledem k nevhodným
základovým poměrům bude třeba navrhnout jiné využití – pravděpodobně veřejná zeleň.
· V jihovýchodním cípu k. ú. Bílovce, jižně od železnice jsou v platném územním plánu
vyznačeny rozvojové plochy pro výrobu, dopravní plochy (garáže?). Dle předběžného
posouzení základových poměrů (viz doplňující příloha) plochy k zástavbě nejsou vhodné.
· Lokalitu východně od zahradnictví také nemůžeme považovat za vhodnou pro rozvoj
bydlení. Z větší části leží v ochranném pásmu dráhy, základové poměry jsou označeny
za podmíněně vhodné, problematické.
7 - Příměstská rekreační zóna Bílovce je jasně vymezena a stabilizována v prostoru Údolí Mladých.
Je škoda, že nelze ani do budoucna počítat s využitím Bíloveckého rybníka k rekreaci. Bude
možné a vhodné zde pouze doplňovat menší sportovně rekreační zařízení, nejlépe v návaznosti
na stávajících pohostinství.
8 - V blízkosti dnešního lyžařského vleku bude vhodné prověřit možnost umístění dalších
sportovně rekreačních zařízení, s většími nároky na plochu – např. tréninkové golfové
hřiště? – nebo jiné, třeba hlučné aktivity – motokros?
· V severních svazích nad domovem důchodců zvážit možnost umístění lyžařského vleku,
snadno dostupného přímo z města.
9 - Zrušení stávajících funkcí:
· Areál motokrosu v k. ú. Labuť. Již dnes obtěžuje hlukem přilehlou klidnou obytnou čtvrt.
Vzhledem k záměrům na rozvoj obytného území bude vhodné jej přemístit – prověřit více
variant.
· Bývalý areál zemědělské živočišné výroby, dnes drobná výroba. Bude vhodné začlenit tuto
plochu do rozvojového obytného území – pro bydlení nebo občanské vybavení.
10 - Nutnost zřízení nebo zachování dopravního propojení:
· Mezi náměstím a uvažovaným parkovištěm v blízkosti kina.
· V zástavbě – stávající i uvažované – Labutě, jako zachování „příčného“ prostupu
zastavěným územím.
11 - Vedení značených cyklotras mimo silnice. Zvláště podél závodu Massag, ale i dále v průjezdu
Starou Vsí bude vhodné najít nové vedení cyklotras – např. skrz rozvojovou obytnou zónu
Radotín.
Podobně sice v krátkém, ale nepříjemném úseku křižovatky silnic I/47 a II/464.
12 - Protipovodňová opatření na Bílovce, ve Staré Vsi. Předpokládá se i zvýšení silničního mostu.
13 - Obnova dopravního propojení Lhotky přes Bravantice na dálnici. Prosperující žampionárna by
tak získala dobrou dopravní obsluhu.
14 - Nová (dosud neznačená) trasa regionálního biokoridoru, propojující nadregionální biocentrum
Poodří s regionálním biocentrem č. 18 v k. ú. Tísek, Lubojaty. Zčásti vedená po trasách
stávajících lokálních biokoridorů. Vhodná pro posílení vazeb nejvýznamnějšího nadregionálního
biocentra v oblasti na okolí a tím i účinnosti územního systému ekologické stability.
15 - Jedna z možností pro skládku inertního odpadu (stavební sutě). Pro Bílovec bude třeba najít
a posoudit více variant.
V problémovém výkrese jsou vyznačeny také další dopravní problémy, z nichž nejnaléhavější
jsou v městské části Bílovce (tj. 1 a 2).
1 - Problematické úseky na trase I/47; Z nich nejhorší jsou křižovatky silnic I/47 a II/464
v zastavěném území Bílovce a prudké stoupání v Labuti.
2 - Problémové úseky na silnici II/464.
3 - Nevhodné uspořádání křižovatky ve Výškovicích.
4 - Dořešení centra – přístřešky a parkování ve Výškovicích.
5 - Zvážit nutnost záměru na přeložku – směrovou úpravu – silnice III/4635 ve Výškovicích.
6 - Zvážit nutnost směrových úprav silnic III/46412 a III/46414 v Lubojatech.
7 - Dořešení centra – přístřešky a parkování v Lubojatech.
8 - Nevhodné tvary křižovatek v Bravinném.
9 - Doplnění zastávek o zálivy a čekárny v Bravinném.
10 - Špatný rozhled v křižovatce v Bravinném.
11 - Dořešit centrum v Bravinném – parkování.
12 - Zvážit nutnost směrových úprav silnice II/463 ve Staré Vsi.
13 - Zvážit nutnost zřízení zastávky v Horním Novém Dvoře.
14 - Zvážit nutnost směrové úpravy silnice III/4631.
Provedené průzkumy a rozbory jsou základním podkladem pro formulaci zadání nového
územního plánu města.